Infrastructuur en Deventer
Met een zevental Deventenaren praatten we gisteravond over infrastructuur tijdens de tweede dialoogavond. Onze gasten pleiten voor duidelijkere keuzes. Deventer bevoordeelt de auto, en investeert niet echt in fiets- en openbaar vervoer. Als je naar de binnenstad gaat kun je kiezen uit een heleboel garages, maar als fietser heb je bijna geen plek, en ’s avonds is er al helemaal geen stalling meer. Eigenlijk mogen de auto’s best een beetje verder de binnenstad uit, zo vinden onze gasten, maar de fietser en de bus moeten juist dieper de binnenstad in kunnen. Dat advies kunnen we ons aantrekken.De gemeente moet slimmer zijn. Laat het parkeren op weekdagen overdag maar makkelijk en goedkoop zijn, want de parkeergarages staan dan toch voor een groot deel leeg. Dus doe niet moeilijk als een bedrijf in de binnenstad daarvoor parkeervergunningen vraagt. En maak op koopavonden en zaterdagen aparte tarieven, dan mag het best weer wat duurder zijn.
Rondom het station moeten snel veel fietsparkeerplaatsen bijkomen. Het duurt allemaal veel te lang, vinden onze gesprekspartners. Dan kun je er meteen een disco bij maken, zodat de kinderen ’s nachts niet naar een plek buiten de Deventer hoeven te gaan. Nijmegen doet dat nu ook naast het station.
Ook met het autoluw of autovrij maken van de Welle moet je volgens onze gasten slim beginnen. Stapje voor stapje. Eerst bv. eenrichtingsverkeer invoeren,’s morgens stad uit en ‘s avonds stad in.
Ook in dit gesprek blijkt hoeveel kennis er onder de burgers is, en dat je draagvlak kunt vinden in een goed gesprek met elkaar. Op zo’n manier zal de PvdA na de verkiezingen de burgers bij het bestuur moeten blijven betrekken.
0 reacties:
Een reactie posten
Aanmelden bij Reacties posten [Atom]
<< Homepage