donderdag 11 februari 2010

Roomservice in het ziekenhuis

Woensdag heb ik een middag meegelopen in het ziekenhuis. Uiteraard niet in de verpleging -dat zou gevaarlijk zijn- maar met het facilitair bedrijf.

Het ziekenhuis is een stichting, en dus niet in handen van een commerciƫle onderneming. Hoezo markt? In non-profithanden blijkt ons ziekenhuis prima te functioneren. Wat mij betreft blijft dat zo.

Indruk maakten de medewerkers van de roomservice. Afgekeken van het hotelwezen. Men probeert de "gasten" inderdaad het gevoel te geven in een hotel te verblijven. Voor de medewerkers een hele verandering, want men "bedient" en er is ineens geen onderscheid tussen schoonmaken en serveren. De medewerkers zijn er nog niet uit of ze dat leuk vinden. Ze willen maar al te graag mensen helpen, maar soms is de grens in zicht. Zoals een medewerkster op een afdeling waar mensen langere tijd verblijven: "als ze wel eens iets anders willen eten ga ik een kroketje voor ze halen, aan de andere kant van het gebouw. En als ik er mee aankom wil een ander dat ook. Dan loop ik nog een keer. Zo lopen we wat af".

Met het nieuwe ziekenhuis is het hele zorgconcept vernieuwd. Ons ziekenhuis is zo ook een stuk kenniseconomie geworden. De ICT afdeling is ook een paradepaardje: voor een waslijst aan zorginstellingen en medische praktijken wordt de ICT geregeld van uit het ziekenhuis. Ook digitaal waakt het ziekenhuis over de gezondheid in de regio.

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage